segmen memasak 1 !

assalammualaikum and holla !

i'm back !! hoyeah hoyeah ! ya ! kali ini aku kembali bukan untuk cerita cerita yang boleh buat korang muntah hijau . tapi aku kembali untuk segmen masak memasak untuk pertama tama kalinyaa ! yeayyyy !! hehe . eksaited bukan ?! ye . aku sangat eksaited , sebab umur dah 20 , baru nak belajauu masak . apakah ? -.-''

okay yee kengkawan sekalian . aku takde nye nak buat resepi yg senang2 , sebab korang mesti lagi terer , mahir power dan sewaktu dengannyee laaa kan . so , aku just nak share resepi , Ikan Siakap Sweet Sour :) dah jangan nak banyak cakap . moh lerr kite masuk dapur :D

fes of all , u'olls , kite haruslaaa memerlukan bahan bahan mentah seperti .

- ikan siakap (sudah tentu)
- minyak *kalau takde minyak cmne nak masak an an an .
- bawang besar , bawang merah , bawang putih yang dah siap blender *aku lagi prefer blend bebanyak , so nanti nak masak benda lain senang :D hehe
- cili boh *korang ade nama gelaran lain ke ?
- gula dan garam
- sos tiram , sos tomato dan sos cili *ini untuk perasanyee . nama punn sweet sour kan .
- dan bahan bahan tambahan ikut kesukaan korang . *aku guna nenas , carrot 

haaa , cmni rupa bahan bahan nyeee :D jangan cari yang takde , sebab aku malas nak amek pic yang lain and aku malas nak google . harap maklum :D

tu nenas , carrot and capcicum (sejenis cili benggala)

ni ikan siakap nyee . haaa , lupa nak cakap , jangan lupa GORENG dulu tauu 

sos tomato , cili , sos tiram , garam 

okayy tuan puan sekalian *puihh berangan lebih* . seterusnyaa kita ke step step memasak hokayy ~


1. fes fes sekali , korang tumiskan bawang bawang yang dah di blend tadi tuu . then korang masuk kan cili and gaul gaul gaul gaul gaul gaul dan terus gaul sampai laaa cili tuuu masak . 

mak aku pesan , sesape yang tak tahu cili tuu dah masak ke tak , bau cili bohh tuu hilang then nampak garing sket and keluarkan minyak . tak pun korang pepandaii laa rasa cili tuu dah masak ke tak.


2. then bilaa cili tuu dah masak , korang masukkan sos tiram , sos cili , dan sos tomato mengikut citarasaa korang memasing . agak agak kalau nak masam tambah kan tomato . kalau nak pedas tambah cili . then gaul gaul gaul , korang masuk kan garam dan cili . then gaul gaul gaul lagik sampai basah ketiak korang , * eh tade laaa , aku memain je * dah gaul gaul sampai rata tuu , korang rasa laa . kot kot tawar ke , tak pedas ke . so . korang tambah laa bebahan tadi . kan aku cakap . ikut citarasa korang :)


3. haaaa , nampak cm sedap ann . ni after korang rasa korang punyee kuah tuu dah cukup ummmpph ! korang masukkan laa bahan bahan tambahan tadi tuu . kan nampak cantek sket tuu . aku pilih nenas sebab nak kasi diaa rasa masam masam sket . so takde laa masam dek tomatoo je kann .
 *padahal aku tak makan nenas , bantai je laaaa*

then tambah air sket , sebab takkan nak biarr kuah kering kot nanti . mesti laa kenaaa berkuahh sket ann . nak letak kat nasik lagi . nak makan bape org lagi . fuhh , seriusss ummpphhh ! 

then korang masukkan ikan and gaul dia sebati ngn kuah tuuu . *time tu takde gambar sebab buah ati call i tawuukk , HAHA* . korang jangan gaul kasik hancur , jangan gaul geganas . sebab siakap nih dagingnyaaa lembutt . tu pasal sedapp . hehe 


haaaa , kan dah siapp tuuu . haihh . aku yang dah kenyang ni boleh lapar balik tawukk . yummy ! so , korang hidang aaa cecantikk . aku nye tak cantik . hehe .

so , selamat mencuba dan menjamu selera dari resepi aku yang ntah ape ape nih . tapi aku takde laa semahir tuu . ini punn atas bantuan mama aku yang cantek molek tuuu . kalau tak , ntah ape rupaaaa ntah . bak kata org tua tua , umur macam aku nih dah boleh kawen dah . masak ponn tak ghoti . mampuihh kena bebel sampai esok telingaa aku nanah . haha . takde laa . gurau :D so sampai sini je resepi pertama yang aku dapat share . tunggulaa kemunculan resepi keduaa kalau aku ghajenn cm malam ni ! hehe :D

ohh yeeee !!
belakangnyee transparent tauu . yang pink tuu akcelli background dia ke border dia . ntahh . tengok laa gambar gambar kat atas then korg paham :)

ngeee , cantek tak cantek tak . aku terasa cm bangga gilaa dengan header aku nih . padahal blogger lain buat lagik cantek kot . hehe tak kesah laaa . btw , aku time beboring time cuti nih . ni laa keje aku . so sesape yang nak order header kat aku tuu , insyaAllah aku boleh buatkan . tak mahal punn . belanja aku topup dah laaa . hehoheho . takde laaaa , gegurau jee . FOR FREE ! see ! bukan selalu aku baik hati nak buatkan . so , drop your comment okay :) thank you !

salam 


Comments

Anonymous said…
fifi, gambar atas tdi ikan talapia, tpi fifi masak siakap sweet sour...cmner tu?
my dear :) itu memang ikan siakap laaa . ce try beli and goreng . mesti rupaa dia cenggitu :)
Anonymous said…
Hahahaha... ZOMG, finally !!!

yup it is siakap mr anon, just that not so nice in appearance (1st time isn't it, forgiven, hehehe)
haha . siapaa laaa pulak ni . hihi . yeaayy . mr.anon2 :) thanks for the forgiven . hik hik :D

Popular posts from this blog

Fifie Pergi Krabi: Part 2 - Pakej dan Rege

Fifie Pergi Krabi: Part 3 - Hari Pertama

pesta konvo uthm ada banyak barang murahhh !