entry tak ter'update' - puasa


PUASA DI BULAN RAMADHAN

Haii assalammualaikum , lama dah aku tak update blog ni . dah masuk bulan ramadhan dah pun kan ? so , aku rasa still tak terlambat utk aku ucapakan selamat menyambut ramadhan al-mubarak . moga ramadhan kali ini kite sama sama lalui dengan penuh makna , barakah dan topup segala yang terkurang :’)

Masuk je bulan ramadhan ni mengingatkan aku tentang zaman aku sekolah menengah dulu . serius , pengalaman puasa kat sekolah memang takkan dilupakan . so , aku rasa entry ni memang panjang la kot sebab aku tetiba rajin untuk bercerita satu persatu kenangan kenangan yang ada dengan aku J so , tarik nafas panjang panjang . kalau taknak baca takpe J tak sentap pun .

Bismillahhirrahmannirrahim , nawaitu saumaghadin an adaa iffadu ramadhaana , hazihissayatillah hita’ala . “sahaja aku berpuasa pada bulan ramadhan wajib ke atas aku kerana Allah taa’la”

Ramai yang tertunggu tunggu kan untuk niat puasa ni . hm , begitu juga dengan aku . tiap2 tahun aku tunggu kedatangan bulan ramadhan yang penuh barakah . nanti macam-macam gelagat yang aku nampak dalam kalangan kawan-kawan aku untuk menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari J

Yang pertama-tama : bangun sahur
Haaa yang ni memang sangat laa ligat . untuk pengetahuan semua , aku mmg rajin untuk bangun sahur ni . tapi kadang-kadang bila dah sampai mood malasnyee tuu , memang tak turun laa aku . bangun, minum air masak, kurma sebijik , settled. Hahaha :D serius . kadang kadang bila malam nak tidur tuuu , sampai berpakat nak tidur ramai-ramai konon esoknya sahur senang nak bangun . tapi kalau sorang tak bangun , hampeh . semua ke laut .

                Kadang-kadang aku pernah gak diorang pesan utk kejutkan diorang memandangkan aku ni jenis yang senang terjaga . so , bila aku bangun pagi utk sahur tuu , aku siap pergi round satu bilik ke bilik to those yang pesan kat aku suruh kejut diorang . kadang kadang , budak2 ni ade bunyikan siren pukul berapa-ntah-aku-tak-ingat :P tapi selalunya , kitorang turun awal sket bagi mengelakkan junior junior yang ade ataupun bertentang mata dengan jejaka-jejaka di meja seberang. Ceh kononnya nak sembunyikan muka yang ala-ala still sangap lagi nak tidoo . haha makann pun layu jee .

                Tu dulu best . sbb makan free . kadang-kadang bila dah bangun tuu , sanggup laa tunggu budak2 yang dh pergi sahur tuu Tanya dewan selera (DS) tuu sediakan lauk apa . choii , kalau ikan sume sanggup laa lenakan diri tuu balik . hahha . tapi kadang2 nasib tak baik gak . turun2 je lauk ikan . hahhaa . ade yang sanggup tak makan (aku lettew) . pastu tunggu membe makan then naik balik dan terus tido menunggu siren seterusnya utk turun ke surau solat subuh berjemaah :’)

                Kadang-kadang ade part yang best sahur ni . bagi yang ade crush tuu , malam tuu dah janji esok nak turun sahur pukul berapaa sume . kadang-kadang tak janji pun . tetbe turun-turun je dah ade . tak ke senyum lebauuu ke nanti (aku lagi lettew) . bab macam mana nak janji tuu korang pepaham jelaa . budak hostel . yang tak baik sangat macam aku ni , of kos laa bawak phone . kahkahkah . alah macam korang korang yang baca ni tak penah buat :P

                Hmm , ni je dah cite pasal sahur . dah aku dah penat . nanti aku sambung lagi . nak layan korea . bye !

20 July 2012
22:46


Comments